9.11.15

10 wybranych ciekawostek o kotach


Z góry uprzedzam, że pomysł na ten post wziął się naprawdę znikąd. Siedziałam sobie spokojnie gapiąc się bezczynnie w ekran, aż tu nagle na kolana wskoczył mój kociak. Po dłuższej zabawie z nim doszłam do wniosku, że swoją wiedzą i zamiłowaniem do tych puszystych milusińskich mogłabym się podzielić. Wpis przeznaczony jest dla miłośników kociaków. Mam nadzieję, że poszerzy on waszą wiedzę o tych pięknych, mądrych i samodzielnych zwierzętach.

1) Psychologowie odkryli, że kotki o wiele częściej używają prawej łapki, natomiast kocury mają silną tendencję do używania lewej, kiedy przychodzi im się zmierzyć z trudnymi zadaniami. Podczas jednego szczególnie trudnego zadania - wyławiania kawałka tuńczyka z małego słoika - wszystkie 21 kotek używało prawej łapki. Natomiast 20 z 21 kocurów używało łapki lewej (jeden był oburęczny).

2) Koty z łatwością wdrapują się na drzewa, lecz zejście spowrotem na ziemię stanowi dla nich problem. Haczykowate pazurki wygięte są tylko w jedną stronę, dlatego zejście z drzewa musi odbywać się w tej samej pozycji co wejście, tj. łebkiem w górę.

3) Dlaczego kot przebiera łapkami? Nawyk wziął się stąd, iż jako mały kociak naciskał łapkami na obszar wokół sutka tak, by mleko szybciej wypłynęło. Takie "deptanie" kojarzy się mu z pełnym brzuszkiem oraz ciepłem.

4) Dlaczego mama przynosi małym mysz i sama ją zjada? By pokazać jak się to robi. Gdy kotka ma małe na dworze, zabiera je na polowanie jak tylko staną na nogach. Chce im w ten sposób zaprezentować, jak złapać mysz i co z nią zrobić. Zazwyczaj jest tak, że kotka łapie mysz, a maluchom pozwala się nią bawić.

5) Koty ocierają się o ludzkie nogi nie tylko dlatego, że to lubią, ale również po to, aby zaznaczyć swoje terytorium gruczołami zapachowymi zlokalizowanymi w okolicy pyszczka.

6) Wibrysy to inaczej kocie wąsy. Tak, te długie, które znajdziemy w okolicach pyszczka oraz brwi. Jest ich od dziewięciu do dwunastu. Mogą one zmieniać kolor, gdy kot starzeje się (do tego stopnia, iż są niemal białe). Może to, co zaraz napiszę będzie dla was nie lada zaskoczeniem i zmieni wasz tok myślenia, ale jest bardzo ważne. Wibrysy znajdziemy również na kocich łapkach (między opuszkami). To właśnie dzięki nim kot jest w stanie wyczuć wibracje podłoża i w porę zorientować się, iż nadchodzi niebezpieczeństwo.

7) Koty widzą w tak zwanej naukowo trichromii, czyli jest to zabarwienie obrazu na kolor żółty i niebieski. Nasze czworonogi nie widzą jednak czerwieni (podobnie z resztą jak psy). Z ostrością obrazu nie jest zbyt dobrze. Jest gorsza niż ludzka, a co za tym idzie patrząc oczami kota widzimy obraz rozmazany.

8) Koty są wyjątkowo wyczulone na wibracje i drgania. Podobno są w stanie wyczuć zbliżające się trzęsienie ziemi na 10-15 min przed człowiekiem.

9) Kilka wysp Japonii jest dosłownie opanowanych przez koty. Największa z nich, wyspa Ainoshima (mająca powierzchnię zaledwie 0,7 km2 i licząca 500 mieszkańców) w prefekturze Fukuoka, nazwana została "kocim rajem". Koty zostały tam przywiezione przez żeglarzy, którzy wierzyli, że kot na statku przynosi szczęście. Nie mają naturalnych wrogów, dlatego ich populacja znacznie się zwiększyła. Mieszkańcy są do nich przyjaźnie nastawieni i dokarmiają je, głównie rybami.

10) Gdy natrafiłam na ten artykuł przyznam się, że jego treść była dla mnie na tyle szokująca, iż dopiero kilkakrotne jego przeczytanie przyniosło oczekiwany rezultat. Kot, który przewiduje ludzki ludzki zgon. Gdy wyczuje zbliżającą się śmierć, kładzie się obok takiego człowieka i czuwa przy nim. Podobno lepiej przewiduje zbliżający się koniec życia niż personel medyczny. Oscar, bo tak nazywali go tamtejsi pracownicy hospicjum, zmarł przed tygodniem. Jako przyczynę zgonu kota uważa się celowe morderstwo ze strony pracowników placówki. Być może jest to zwykła plotka, ale fakt faktem, zwierzak miał niezwykły dar.

Która informacja was zaskoczyła?

18 komentarzy:

  1. Wow świetne ciekawostki. :D

    http://green0floor0.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Sama posiadam kocuraka i wiele z tych informacji już dawno nabyłam aczkolwiek ciekawie się czytało ;* Pozdrawiam

    www.aleksandrakobylnik.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy. Faktów o kociakach nigdy za wiele! :)

      Usuń
  3. Również jestem wielką miłośniczką kotów. :) A post bardzo ciekawy, super! :)

    http://blackhairdryer.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie witam w klubie. Koty to niesamowite zwierzęta!

      Usuń
  4. Dla mnie praktycznie każda ciekawostka jest nowością :)
    Świetny wpis ;)

    ilonakasprzycka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bałam się, że fakty, które zamieszczę w poście nie będą dla nikogo nowością, a tu proszę - taka miła niespodzianka (:

      Usuń
  5. Koty to jednak niesamowite stworzenia :) pozdrawiam i zapraszam ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajne ciekawostki :)

    Co do ostatniego to chyba kiedyś w Housie ten motyw wykorzystano :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam szczerze, że widziałam tylko jeden odcinek dr Hous'a, więc pierwszy raz o tym słyszę :) Ale dziękuję Ci za tę wiadomość, bo ja również dowiedziałam się czegoś nowego!

      Usuń
  7. Super, nie wiedziałam wielu z tych rzeczy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że poszerzyłam nieco Twoją wiedzę na temat kociaków :)

      Usuń
  8. Uwielbiam koty, niestety mam na nie alergię. Jak żyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej, bardzo Ci z tego powodu współczuję :( Na Twoim miejscu bym się chyba załamała.

      Usuń